Sidan uppdaterades 2023-09-06
Föreningen har tecknat ett nytt gruppavtal med Tele2 och avtal med iTux om kommunikationsoperatörstjänster. Avtalen träder i kraft 2023-10-01 och på denna sida samlar vi information till föreningens medlemmar om innehållet i avtalen och vad som händer fram tills avtalsstart.
Frågor och svar finns länst ner på sidan.
Nytt gruppavtal med Tele2
Det nya avtalet som föreningen tecknat med Tele2 innehåller följande tjänster
- Bredband 500-1000 Mbit/s inklusive Wifi6-router
- TV BAS HD med tillgång till playkanaler, inklusive TV-HUB
- Tele2 Play ingår.
- IP-Telefoni
Kostnaden tjänsterna i gruppavtalet är 290kr/månad + föreningens serviceavgift på 50kr/månad.
Följande tjänster köps till direkt ifrån Tele2:
1 extra TV-box kostar ytterligare 29kr/månad
Möjlighet att spela in och pausa på TV-HUB (REC) kostar 29kr/månad
Viktig information för de medlemmar som vill fortsätta med nytt gruppavtal
Under sommaren har alla medlemmar som vill delta i gruppavtalet signerat ett nytt avtal med föreningen.
Föreningen skickade i början av augusti in underlag till Tele2 med de adresser som ska ha gruppavtal.
Från och med 2023-09-18 kan medlemmar som ska ha gruppavtal ringa till Tele2 på telefon 0775-171720 och beställa de nya tjänsterna.
Viktigt! Tvillingabonnemanget för TV ingår inte längre i gruppavtalet. Om du inte säger upp det kommer du att faktureras kostnaden för detta direkt från Tele2 (f.n. 29kr/mån). Detta gäller även om du inte beställer några nya tjänster.
För att du ska kunna spela in TV-program behöver du beställa tillägget REC till Tv-Hub, detta kostar f.n. 29kr/mån och faktureras direkt från Tele2.
Processen i steg
Tivo-boxen upphör
Tivo-boxen är den TV-box som levererades med det gamla gruppavtalet, denna kommer inte längre att finnas i Tele2:s utbud och i samband med att ni ingår det nya gruppavtalet kommer den att sluta fungera. I det nya avtalet ingår istället den modernare TV-boxen TV-HUB. För att kunna pausa och spela in TV-sändningar behöver man tillägget REC som beställs direkt ifrån Tele2.
Mer information om TV-HUB här.
Byte av kommunikationsoperatör (KO)
Föreningen kommer 2023-10-01 att byta kommunikationsoperatör från IP-Only till iTux.
KO är den part tillhandahåller den utrustning som fiberkabeln ansluts till i ert hem, den så kallade mediaomvandlaren. KO ansvarar också för teknisk utrustning i föreningens nodhus och att det finns ”ljus i kabeln”.
I samband med att vi byter KO så kommer mediaomvandlaren i era hem och utrustningen i föreningens nodhus att behöva bytas.
- Först byts utrustningen i föreningens nodhus. Detta kommer enligt nuvarande plan att ske den sista veckan i september 2023. I samband med detta byte kommer det att förekomma avbrott på flera timmar per nod. Vi har totalt 5 noder och utrustningen kommer att bytas i en åt gången. Avbrotten kommer att ske:
2023-09-18 i områdena anslutna till noden i Kopperöd
2023-09-19 i områdena anslutna till noderna i Huveröd och Svinbohult
2023-09-20 i områdena anslutna till noderna i Fagerhult och Nättjebacka
2. I steg 2 kommer utrustningen i ert hem (mediaomvandlaren) att bytas. Detta sker enligt nuvarande plan någon gång under oktober månad. Bytet kommer att genomföras av en underentreprenör till Itux/Tele2 under dagtid. iTux kommer att få kontaktuppgifter till alla medlemmar i föreningen (Namn, adress och telefonnummer) och kommer att kontakta er under oktober för att boka en tid för utbyte. I den händelse att ni inte går att nå kommer bytet att få göras i efterhand av föreningen, det är därför viktigt att ni svarar när firman kontaktar er. Vi återkommer med vilka datum som gäller i kommande utskick.
Frågor och svar
Fråga: När kan jag beställa de nya tjänsterna?
Svar: Från och med 2023-09-18 kan du som tecknat gruppavtal med föreningen ringa och beställa de nya tjänsterna från Tele2 på telefonnummer 0775-171720
Fråga: Vad gör jag med den gamla utrustningen?
Svar: Den ska skickas tillbaka till Tele2. Denna fråga tar du med Tele2 i samband med att du beställer de nya tjänsterna.
Fråga: Kan man ha kvar Tivo-boxen?
Svar: Nej, Tivo-boxen utgår ur Tele2s sortiment.
Fråga: Kan man få hjälp med installation?
Svar: Tele2 erbjuder primärt installationshjälp via telefon. Det finns möjlighet att beställa installationshjälp i hemmet mot en kostnad.
Fråga: Vad händer om jag idag har gruppavtal men inte bokar de nya tjänsterna?
Svar: Den information vi har i skrivande stund är att tjänsterna fortfarande kommer att fungera. Dock kommer du att att få betala direkt till Tele2 för de tjänster som inte längre ingår i gruppavtalet (exempelvis tvillingbox för TV) om du inte bokar av dem.