Hoppa till innehåll

Nyheter

Uppdatering ang. driftstörningar

Föreningen har fått vetskap om att 10-20 medlemmar har haft problem med tjänsterna sedan i måndags. Om ni inte har felanmält eventuella problem till er tjänsteleverantör så gör detta!

Comhem – som är den största tjänsteleverantören – jobbar tillsammans med IP-Only för att lösa upp inrapporterade problem.

Vissa medlemmar har upplevt att det varit långa åtgärdstider, vilket är beklagligt. En förklaring till detta kan vara att det har uppstått ett flertal olika störningar – i vår region – vid ungefär samma tidpunkt, vilket har gjort att vissa felanmälningar relaterats till fel störning. Om era problem inte löst sig vid utlovad tid är det därför viktigt att ni återkopplar till kundtjänst direkt.

Problem med tjänster för vissa medlemmar

Efter ett servicearbete vid lunchtid den 10/10 har vissa medlemmar hört av sig och haft problem med TV och internet. Detta gäller vad vi vet oavsett vilken tjänsteleverantör man har.

Felet gäller inte alla och varför det uppstått hos vissa medlemmar har föreningen inte fått reda på.

Om du upplever problem ska du först och främst anmäla detta till din tjänsteleverantör.

Eventuellt hjälper det att göra en s.k. fabriksåterställning på mediaomvandlaren. Detta görs genom att trycka in ett gem i det lilla hålet på ena sidan av mediaomvandlaren, i hålet sitter en knapp som skall hållas inne i minst 10 sekunder tills alla lampor på burken tänder sig i en gul färg. Släpp därefter knappen, mediaomvandlaren kommer nu att starta upp och göra ytterligare en omstart.  Efter  cirka 2 minuter ska lamporna PWR, WAN och LAN1 lysa grönt och i bästa fall har du återfått tjänsterna.

 

Åsksäsong

640px-Lightning_sweden_2003_01

Perioden Juni –  Augusti är åsksäsong och även om fiberkabeln i sig inte leder ström kan ändå utrustningen påverkas genom t.ex. ett nedslag i elnätet.

Bästa sättet att skydda sin utrustning är att koppla ur den från elnätet om ett åskoväder är på gång. Det finns även tekniska lösningar för att skydda sig såsom åskledare och överspänningsskydd, mer om detta finns i denna gamla artikel på Råd och Rön.

Tänk på att din tjänsteleverantör inte alltid ersätter den utrustning som skadas vid åsknedslag. Det kan därför vara bra att se över vad som täcks av er hemförsäkring.

 

Årsredovisning 2015

Vi har nu skickat ut årsredovisningen för 2015 till de medlemmar som har meddelat oss sin epost-adress. Om du – som medlem – vill ha en kopia av årsredovisningen ber vi dig meddela din e-post-adress till info@laneryrfiber.se.

Kallelse till föreningsstämma 2016

Lane-Ryr Fiber Ekonomisk Förening kallar sina medlemmar till ordinarie föreningsstämma.
Kallelsen finner ni på denna plats.

Årsredovisning kommer att skickas per e-post till de medlemmar som vi har en registrerad e-postadress på, denna skickas någon vecka innan mötet.

Störningar i TV-utsändningen (uppdaterad)

Uppdatering: Inga störningar har registrerats efter 18:30 och leverantörerna har stängt ärendet.

Vi har fått information ifrån medlemmar om att det förnärvarande är det störningar i TV-utsändningen. Vi har varit i kontakt med våra leverantörer som är medvetna om störningen och felavhjälpning pågår i skrivande stund. Störningen startade på förmiddagen idag vid 10 tiden och har pågått stötvis under dagen. För information var det även en störning den 27 april på eftermiddagen mellan 14-16.

 

Driftstörning TV-sändningar (Uppdaterat)

Uppdatering: Felet pågick i cirka 2 timmar och var löst vid midnatt 2016-04-03.

Det är för närvarande störningar på TV-sändningarna från Comhem. Problemen började vid 22-tiden och pågick fortfarande vid 23.

Felet verkar enligt Comhem och IP-Onlys driftinformations-sidor drabba kunder över hela landet.

Vi hoppas att problemen löser sig så snart som möjligt.

Tips och trix: Störningar i TV-utsändningen

Föreningen har fått information från Comhem om att de har lyckats återskapa problemet med hack i bild/ljud på TiVo-boxen som några av medlemmarna har upplevt. Problemet är felanmält till tillverkaren av TiVo-boxen och vi inväntar vidare information. För er som upplever detta kan ni prova att spola tillbaka ett TV-program några sekunder (5-10sek) och återuppta uppspelningen därifrån, problemet skall då förvinna. Gör det inte det så beror ert problem på något annat.

Vi har skrivit om några problem som man kan uppleva i TV-utsändningen och vad man själv kan prova för att bli av med dem. Ni hittar den under rubriken Frågor och Svar. Direktlänk: http://www.laneryrfiber.se/faqs/storningar-i-tv-sandningen-comhem/

Som vanligt ska ni alltid felanmäla era problem till Comhem.

Gott Nytt År!

Vi vill önska alla medlemmar ett fridfullt slut på 2015 och ett Gott Nytt 2016!

Under förmiddagen har vi skickat ut ett informationsbrev via e-post till våra medlemmar, om du inte fått detta brev så hör av dig till oss på info@laneryrfiber.se så ser vi till att det skickas till dig.

File:Light painting screw.jpg
Foto: Karsten Knöfler